Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

vrijdag 1 april 2011

Afmeren Middellandse Zee stijl

Het afmeren is een van de dingen waar ik nog een beetje aan moet wennen. In de landen om de Middellandse Zee is het namelijk gebruikelijk dat je afmeert met je kontje (of de punt) naar de kade. In Nederland lig je eigenlijk altijd langzij met je bootje, dus deze nieuwe methode vergt nog een beetje oefening van mijn kant. In de ideale onstandigheid kom je achteruit aanvaren, haaks op de kade. Dit is eigenlijk gelijk het eerste probleem. Omdat ik nu een schip met een lange kiel heb, is achteruit varen een uitdaging. Zodra je de motor in de achteruit zet, trekt Madame Curie met haar kontje naar bakboord (links). Dus dan gasgeven vooruit, en de boot weer bij draaien. Als je dan bij de kade bent aangekomen is het zaak om bij voorkeur twee lijnen op de kade te krijgen. Om nu te voorkomen dat je op de kade klapt hebben ze moorings aangelegd in de haven. Dit zijn beton blokken die op enige afstand aan de kade op de bodem liggen, met daaraan een touw. Dit touw moet je dus opvissen. Het uiteinde is aan de kade gemaakt, en de rest van het touw loopt over de grond naar het blok beton. Met je pikhaak vis je dit touw op, om er vervolgens mee naar de voorkant van je boot te lopen en voor op de boot vast te maken. Dit is dus uitdaging twee, die lijn ligt waarschijnlijk al jaren op de bodem, en is dus smerig en vol met pokken en zeewier. Jakkkes!
Behalve jakkes, heb ik natuurlijk op dag 2 mijn handen opgehaald aan de pokken die erop zaten. Wat zijn die scherp! Morgen toch maar handschoenen aantrekken (leerpuntje). Gister was ik er toch niet helemaal gerust op. Om makkelijk af te stappen wil je natuurlijk zo dicht mogelijk bij de kade, maar ja, als er golven zijn wil je niet op de kade gesmeten worden. Gister hadden ze als extra uitdaging een richel gemaakt aan de kade, die bij laagwater boven het water uitstak. Precies ter hoogte van mijn windvaan. Hmmmmmmmmmm
Richel onder water
Ben ik nou de enige die hier moeite mee heeft? Nee natuurlijk niet, een van de dingen die vaak gebeurt is dat de handig klaargelegde touwen op de zeebodem in de scheepsschroef komen. Dan kunnen er twee dingen gebeuren; of je motor loopt vast, of je schroef snijdt het touw door. Dat laatste gebeurt vrij vaak, en de oplossing........Het hele zaakje gewoon weer aan elkaar knopen!!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Margriet,

    Begrijp ik het goed dat je nu in Rovinj bent? Dat maak ik op uit de gezeilde route. De AISpositie komt de laatste dagen niet door.
    Hier was het prachtig weer. In Utrecht lekker buiten gegeten aan de oude gracht.

    Liefs, Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby,
    Lig inmiddels in Vrsar, maar gister inderdaad in Rovinj. Blijkbaar is de AIS dekking van de marinetraffic site hier niet zo goed, want mijn soldeeractie houdt het namelijk uitstekend.
    Liefs Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemiddag Margriet,

    Ik lees het al, vreemde aanleg plaatsen, daar moet toch wat anders op worden uitgevonden.

    Verder alles goed en de boot naar je zin?
    Zit het weer ook een beetje mee, een lekker briesje, we horen het weer.

    Groetjes van Corry en Hanny.

    BeantwoordenVerwijderen