Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

zondag 17 april 2011

Natuur

Al een tijdje probeer ik naast foto's van cultuur, ook foto's te nemen van de natuur. Met de flora gaat dat aardig, maar de fauna laat zich wat lastiger vastleggen. Gedurende de mijn eerste zeilweek zag ik regelmatig dolfijnen, hele kleintjes, vrolijk aan het rondspringen. Zeker tijdens blaktes waren ze van veraf al te zien. Spetterend, en omgeven door meeuwen vielen ze enorm op in de spiegelgladde zee. Maar om ze vervolgens op de foto te zetten bleek toch lastig. Elke keer dat ik ze zag springen was ik net te laat. Dus dit is het beste wat ik kan laten zien.

Dolfijntje, echt waar!
 Gelukkig zijn er ook zeebeesten die zich wel graag laten fotograferen. Deze twee zeevolgens voeren samen een dans uit, waarbij ze synchroon aan het zwemmen waren.


Dans


Tijdens mijn wandeling in het natuurpark, Kamenjak, het zuidelijkste puntje van Istrie, een soort kaap stond ik wild om mij heen te fotograferen. Mooie bossen, schitternde kleuren, mooie zon. Tot ik ineens iets hoorde ritselen tussen de struiken, net naast mijn voet. Een slang, een pikzwarte slang van ongeveer 1 meter. Gelukkig schrok hij meer van mij dan ik van hem, en hij schoot tussen de struiken snel weg, maar toch. Ik besefte me wel gelijk dat ik lekker blond bezig was, ik had er geen seconde aan gedacht dat er ook slagen konden zijn! Terug in het dorp wisten ze me te vertellen dat het waarschijnlijk een ghat(?) was.

To zover de fauna, mijn jacht op een foto van dolfijntjes blijft voortduren, en die komen zeker op mijn blog als ze lukken. De flora is hier nogal afwisselend. Afhankelijk aan welke kant van het eiland je zit. Als de kwaadaardige bora eroverheen blaast dan kan bijna niets groeien, slechts hier en daar wat struiken, maar bomen krijgen geen voet aan de grond. Dan zijn het treurige kale rotsachtige kusten. 



Maar als je aan de andere kant van het eiland zeilt, zie je plots weelderige begroeing. Zowel naald als loofbossen.

Weelderige bossen aan de lijzijde van het eiland.
Op de achtergrond sneeuwbedekte bergen van het vaste land.
 
In natuurpark Kamenjak.

Zuidelijkste puntje van Istrie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten