Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

zaterdag 9 april 2011

Vervolg afmeren Middellandse Zee stijl

Afgelopen week nog een aantal leerpuntjes gehad over het afmeren. Op zondag meerde ik af in Pula, en kwam keurig redelijk haaks bij de steiger uit. Ok, eerlijk is eerlijk, er stond ook helemaal geen wind, maar toch, haaks. Komt een mannetje van de jachthaven naar mij toe en zegt:"You have been very lucky." Omdat het nog voorseizoen is waren ze mooringlines aan het schoonmaken, en de lijnen lagen dus niet zoals ik dacht keurig op de bodem, maar waren strakgetrokken naar de steiger. Weer een mazzeltje dat die lijn niet in mijn schroef is gekomen!

Omdat de weersvoorspelling nogal slecht was (eigenlijk alleen veel wind, tussen de 30-40 knopen) besloot ik een dagje langer in Pula te blijven. Pula ligt beschut, en de windstoten zouden aan het eind van de dag, vergezeld door omweersbuien komen. De windstoten lieten wat op zich wachten, en kwamen dus tussen middernacht en 3 uur 's morgens. Voor het slapen had ik de boot nog even een stukje naar voren getrokken, zodat de afstand tot de stieger ongeveer 1 meter was. Ik kon rustig gaan slapen. Midden in de nacht werd ik wakker van een klap. Ik wist meteen dat mijn boot tegen de steiger was geklapt. Toen ik naar buiten snelde kwam ik snel achter het probleem. De voorkant van Madame Curie lag met twee mooringlines vast, en die aan de windkant, hield het niet. Wat bleek nou, de mooring lijn zat niet goed vast aan het betonblok, dus door de harde wind werd dit pijnlijk duidelijk. Ik lag inmiddels lang niet meer haaks op de steiger, en tikte steeds tegen de steiger. Leerpuntje 2: vertouw nooit op mooringlines. Als oplossing heb ik mijn boot vastgeknoopt aan de boot van de buurman, en ben gelijk gaan klagen bij de haven. Heerlijk, in Kroatie, is de jachthaven om 3 uur 's nachts gewoon bemand door 2 man. En die boden gelijk hun excuses aan, en 1 liep mee om te kijken of hij nog kon helpen. Ik kon daarna gewoon weer lekker gaan slapen, frustratie weer kwijt


Verder heb ik geleerd dat mijn geklaag over smerige lijnen in mijn vorige bericht wat overdreven was, want als ze niet schoongemaakt worden, dan zien ze er zo uit!




Hopelijk de laatste vreemde manier van afmeren die ik deze reis ga leren, maar ik vrees dat er nog meerdere gaan volgen. In Medulin, een klein dorpje, met een gigantische toeristen industrie moest ik wel langszij afmeren, maar dan zonder de steiger te raken. Met twee mooringlines dwars, om de boot van de steiger af te trekken. Maar daar wel heerlijk ononderbroken geslapen, en de steiger niet geraakt.

1 opmerking:

  1. Hallo Margriet,

    Het is je gelukt, ik ben jaloers. Wat zou ik graag al die mooie dingen zien en lekker in de zon luieren [alhoewel wij dat afgelopen weekend ook lekker hebben gedaan op een camperplek in een piepklein haventje aan het Twente-kanaal].

    Ben benieuwd naar het vervolg, groetjes van ons allen

    BeantwoordenVerwijderen