Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

dinsdag 26 april 2011

Vuurtoren belasting

In Kroatie moet je vuurtoren belasting betalen als je als buitenlander hier wil varen. De afgelopen weken heb ik mij afgevraagd wat ze met al dat geld doen, want de havens liggen hier vol met jachten onder buitenlandse vlag. Dus ik heb een kleine reportage gemaakt van de diverse soorten vuurtorens die ik ben tegen gekomen, en sommigen zijn echte kunststukjes. Maar eerst meer bewijs voor het bestaan van dolfijntjes in de Adriatische zee!
Overtuigend bewijs toch?
Sommige vuurtorens staan gewoon op een puntje land, of een puntje eiland. Dat klinkt eenvoudig, maar gezien de steile rotsen hier, lijkt het me al uitdagend genoeg om ze daar te plaatsen en onderhouden.

Ik zie geen toegangsweg.


Rotsen

Lijkt me niet eenvoudig om hier te komen.

Daarnaast zijn er nog vuurtorens die op kleine eilandjes staan. Dit zijn als het ware gevaarlijke rotsen in zee waar je vooraal niet tegenaan moet varen. Deze plekken lijken mij een stuk eenvoudiger te bereiken, soms hangt er zelfs een bootje bij, maar daar maken ze dan ook wel zeer kunstige vuurtorens van.

Met een kraan om een bootje op te kunnen hijsen.


Prachtig toch!


Ander modelletje.

Piep klein eilandje net voor de kust van Losinj.
De bomen staan niet op hetzelfde eiland als de vuurtoren.
Als laatste heb je nog de categorie zeer stiekeme gevaren. Dat zijn een soort pannekoek eilandjes, met een heel klein vuurtorentje. Je ziet ze pas heel laat, maar je kan er wel vreselijk op aan de grond lopen. Van mij mogen ze op al deze pannekoek eilandjes gigantische vuurtorens plaatsen, lekker zichtbaar.

1 opmerking:

  1. Leuk al die vuurtorens in allerlei soorten en maten op vreemde plaatsen...

    Vuurtorenbelasting, nooit van gehoord, hoe komen ze er op is het eerste wat in me op komt.

    Tot de volgende keer, groet, Karin

    BeantwoordenVerwijderen