Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

zaterdag 9 april 2011

Cultuur in het dagelijks leven

Wat heerlijk is hier in Kroatie, je struikelt ongeveer over de cultuur, waar je ook kijkt. Maar ik zie ook dagelijks het dilemma van de mensen die hier wonen en leven. Wat moet je nu met al die cultuur als je er eigenlijk een straat, winkel, jachthaven of huis wil bouwen? Nou daar bouw je dan gewoon een beetje omheen.
Romeinse triomfboog midden in een winkelstraat in Pula.
Groot amfitheater midden in Pula
Vandaag lig ik op Cres, een eiland voor de kust van Kroatie. Ook hier oude Romeinse gebouwen waar je kijkt. Het begint hier al gelijk in de jachthaven. Bij de bouw zijn archeologische vondsten gedaan, dus ze hebben de jachthaven een beetje om de vondsten heen gebouwd. In het stadje Cres zag ik dit oude gebouwtje staan naast een hypermodern appartementen complex. Nieuwschierig als ik ben ging ik even kijken of het open was.

Oud gebouwtje naast modern appartementencomplex.
Door het gat in de deur heb ik onderstaande foto gemaakt. Het werd gewoon gebruikt als schuurtje. Maar wel een schuurjte vol met amfora's (oude Romeinse vaatjes die gebruikt werden om vanalles en nog wat, maar in iedergeval ook olijfolie te vervoeren). Deze amfora's lijken wel verdacht veel op de amfora's die tentoon gesteld werden in het amfitheater in Pula!
Cultuur onder dozen en een stoel.
 Hieronder nog een foto van de amfora's in de tentoonstellingsruimte van het amfitheater in Pula.
Tentoongestelde amfora's in Pula.

1 opmerking:

  1. Nu ben ik toch echt jaloers! Wat een schat had jij gevonden! Prachtige amfora onder de stoelen... En ik maar werken..

    BeantwoordenVerwijderen