Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

dinsdag 17 mei 2011

Lekkere vis

Vandaag van Korcula naar het nationale park Mljet gezeild. Zoals ik al eerder heb geschreven zijn de jachthavens hier vrij prijzig, tussen de 45 en 50 euro per nacht. Maar.. er is een alternatief. Vele restaurants hebben ook steigers, en als je in het betreffende restaurant gaat eten met de gehele bemanning, dan mag je gratis liggen. In mijn geval is het uiteten gaan met de gehele bemanning, goedkoper dan afmeren in een jachthaven, en ik hoef niet te koken. Ik zou zeggen een klassieke win-win situatie. Er kleeft maar een heel klein nadeel aan, dat is dat er dan geen douches zijn. Maar dat is wat mij betreft niet zo'n groot probleem, ik heb een porta shower. Een porta shower is een soort planten spuit, die je kunt oppompen, maar dan met een douche kop. Werkt super. Dus als het enigzins mogelijk is meer ik af bij een restaurant, om geld te sparen natuurlijk, niet voor het eten (knipoog).
Mljet eiland.
In tegenstelling tot de eerdere eilanden die ik heb aangedaan, zijn deze eilanden zeer groen.

Vandaag had ik zin om mezelf eens te verwennen met een heerlijk gegrild visje. Dan betekend naar een aantal dode vissen op ijs kijken en er eentje uitkiezen. Ik heb een "scorpion fish" gekozen, want deze werd mij geadviseerd. Vervolgens neemt een van de restaurant medewerkers de vis mee naar de zee, om hem daar schoon te maken. De kok neemt hem in ontvangst, plukt snel nog even een takje rozemarijn van een struik naast de BBQ, en gaat het geheel kruiden, en voorzien van een laag zelfgemaakte olijfolie. En dan grillen maar.

Vlak voordat de kok mijn visje op de BBQ wilde leggen draaide hij zich nog even om, om naar het vuur te kijken. Snel kwam een meeuw aangevlogen en die probeerde nog snel de vis weg te pikken! Een van de andere medewerkers van het restuarant had het in de smiezen, en kon net op tijd voorkomen dat mijn heerlijke visje werd gejat.

Ook nadat mijn visje veilig lag te smeulen op het vuur gaf de meeuw het nog niet op. Hij bleef op het dak zitten, en bleef naar de vis staren.
Meeuw aast op mijn visje. Links boven wappert de driekleur van Madame Curie.
Maar ik kan mij dat ook zeer goed voorstellen, want ik kreeg een heerlijk visje op mijn bord. Omdat ik toch blijkbaar iets hulpeloos keek, bood de ober aan om de graten voor mij te verwijderen. Het resultaat was heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten