Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

vrijdag 27 mei 2011

Jongens blijven jongens

Dubrovnik is een schitterend plaatsje. Eigenlijk is de gehele oude stad een museum. Er zijn maar enkele ingangen door de stadmuur de oude stad in. De gehele stadsmuur staat nog overeind. Nou ja, de stadsmuur is tijdens de laatste oorlog in 1991 behoorlijk beschadigd geraakt, maar is inmiddels weer helemaal hersteld.
Stadsmuur om Dubrovnik.
Het is mogelijk om over deze stadsmuur om de stad heen te lopen. En vanaf daar kun je de hele stad overzien. Op de hoekpunten van deze stadsmuur bevinden zich verdedigingstorens. De foto hier onder heb ik genomen vanaf een hoger gelegen fort. Dubrovnik, en de stadsmuur die het stadje omgeeft zijn goed zichtbaar.
Oude gedeelte van Dubrovnik.
Vanaf de stadmuur kon ik goed het allerdaagse leven van de stad overzien. Ondanks de vele touristen die Dubrovnik in de zomermaanden overnemen wonen er toch nog gewoon mensen in de stad. Zo zag ik vanaf de stadsmuur wat jongens voetballen met een rode bal. Gewoon twee doeltjes gebouwd tussen de gebouwen, en voetballen maar!

Niet gehinderd door toeristen waren deze kinderen aan het voetballen.
De grafiti op deze muur is de enige grafiti die ik heb gezien in
heel het oude gedeelte van Dubrovnink
 Vanaf de stadsmuur kon ik zien dat het steeds onvoorzichtiger werd. En toen vloog de rode bal over de muur die het kerk/kloostercomplex omgeeft. Eerst was er schok, maar onmiddelijk maakte die plaats voor ondeugendheid. Hoe die bal terug te krijgen? Ik kon over de stadsmuur de jongens volgen. Een stukje verderop werden herstel werkzaamheden uitgevoerd, en via de steigers konden de jongens in de kloostertuin kijken, en zagen ze de bal liggen.
Uitzicht op de kloostertuin.
Vervolgens ontstond er discussie, wie zou er nu over de muur klimmen? Het was duidelijk dat ze het eigenlijk niet durfde. Net toen een wat stoerder joch het leek te gaan durfen, begon een vrouw op de stadsmuur tegen ze te roepen. Na wat heen en weer geschreeuw gaf de vrouw het op, en liep verder. Het grootste joch, klom over de muur met uitstekende ijzeren pinnen en rende naar de bal. De bal werd snel over de muur gegooid. Vanaf de steiger hadden de minder stoere jochies allerlei aanwijzingen voor de jongen in de kloostertuin over hoe hij er nu weer uit kon komen! Gelukkig voor hem stond er een boom vlak bij de muur, en kon hij er weer overheen klimmen.
Muur van zeker 2.5 meter hoog!
Terwijl ik doorliep over de stadsmuren kon ik horen hoe de jochies weer aan het voetballen waren. Midden in wat voor mij een openlucht museum is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten