Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

donderdag 15 september 2011

Nabrander Ibiza

Bij aankomst in Ibiza zag ik gelijk dat de afgemeerde boten van een iets andere klasse waren. Het waren meer super jachten dan "gewone" boten. In Ibiza zijn 4 havens, en omdat het al laat was leek het mij het beste om eerst de grootste te proberen. Het antwoord was ontnuchterend. "For a boat like that we do not have a place." Steek maar in je broekzak, mijn boot is niet goed genoeg. Bij de tweede haven reageerde helemaal niemand, maar was er wel nog een plek beschikbaar bij de benzinepomp. In de pilot (soort informatie boek voor de watersport) stond dat je daar kan afmeren, als je maar om 09:00 weg bent. Omdat ik zoveel uur de motor had gebruikt, moest ik toch diesel tanken, dus het was zelfs wel handig!

De volgende ochtend werd ik om 08:15 gewekt, de bezine pomp ging open. De motor boot die voor mij lag vertrok met de staart tussen de benen. Mijn antwoord was eenvoudig: "Dat is mooi, ik heb diesel nodig". Die reactie hadden ze niet verwacht, dus ik moest nog even wachten van het mannetje. Na ruim drie kwartier wachten kon ik toch diesel tanken. Verlvolgens afgemeerd in de haven.

Ze hebben hier wel een geheel nieuwe betekenis gegeven aan duur. Ik moest 98 euro per dag betalen, en water en elektra werden apart berekend. Een douche kost 3 euro, en een simpel toilet bezoek 50 cent!!! Belachelijk, geen zwembad, geen luxe, gewoon een eenvoudige jachthaven. Omdat ze ook wat wantrouwig waren, moest ik een voorschot van 200 euro afgeven voor 2 nachten. Met deze prijzen blijft het ook bij 2 nachten.

Na nog een beetje gerelaxt te hebben, ben ik maar achter het accuprobleem aan gegaan. Alles gemeten, nogmaals meten, het boek van Nigel Calder erbij, nee hier ga ik niet uitkomen. Dan maar eerst aan de navigatie verlichting, al mijn moed bij elkaar geschraapt, en mezelf de mast in gehezen met een takel. Eignelijk ben ik maar halverwege gekomen, want ik was toch niet helemaal happy. Het touw was wel glad, en ik wilde natuurlijk niet op dek te pletter vallen. Misschien morgen, mischien heb ik dan een beter plan.

Inmiddels ben ik op zoek gegaan naar accu's en een riem voor mijn stuurautomaat. Gelukkig in een winkel gekomen, en die konden de riem bestellen, en hadden ook nog een goede aanbieding voor accu's. De eigenaar van de winkel is gelijk komen kijken. Diagnose accu 1: dood. Diagnose accu 2: morsdood. Naast accu's was het verstandig om de acculaders ook te vervangen. Hmmmm, het is niet anders. Als bonus bood hij aan om ook het navigatie lampje te vervangen. Oef, hoef ik niet meer omhoog!!!! Helaas bleek de riem voor de stuurautomaat niet leverbaar, dus moet ik weer vertrekken zonder.

Na mijn tweede nacht (bij de pomp was gratis, en die tel ik dus niet mee) was ik eigenlijk nog best moe, en ik had nog helemaal niets van Ibiza gezien. Omdat het 1 september was, gaan prijzijen vaak naar beneden. Dus ik maar even navragen. 47 euro per nacht. Dat is minder dande helft. Nou dan blijk ik nog wel een paar nachtjes. Kan ik nog genieten van het nachtleven op Ibiza.

Als je op Ibiza bent, dan moet je natuurlijk naar een club. Zelf ben ik niet zo'n fan van harde muziek, en ik ben al helemaal geen nachtbraker, dus mijn keuze viel op de zeer trendy nieuwe club/restaurant/cabaret. Jurkje aan, make-up op, helemaal klaar om uit te gaan. Ook hier, een heel trendy prijskaartje, maar ach ik ga ook maar 1 keer naar een club. Overal van die dames die iedereen naar de juiste tafel brachten, allemaal op zeer hoge hakken, korte blote jurkjes, en oordopjes om te kunnen communiceren. Daarnaast minstens 20 uitsmijters, allen in strakke zwarte overhemden. Schitterend, ik heb genoten van het mensen kijken. Maar om 2 uur vond ik het wel tijd om te gaan slapen. Het "echte" club gevoel heb ik dus gemist. PS, mijn jurkje was echt achtelijk degelijk, tot net boven de knie, alle anderen liepen in jurkjes waar je met goed fatsoen niet in kunt gaan zitten!!!
De haven waar ik niet mocht afmeren.
Oude stad Ibiza

Geen opmerkingen:

Een reactie posten