Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

zondag 31 juli 2011

Arggggggggggggggh anker kwijt

Grrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Ben mijn hek anker verloren. Was net zo trots op de constructie die aan de reling had gemaakt om hem op te kunnen hangen. Het afmeren met de kop tegen de kade bleek ook veel makkelijker te zijn dan met de kont naar de kade. En nu is mijn anker weg.

Ik wilde naar Nafpaktos, een heel pittoresk plaatsje in de baai van Korinthie. Het haventje is miniscuul, en wordt omgeven door een soort stadsmuur.
Hier binnen is het haventje.
Eenmaal binnen, midden in de haven mijn hekanker over boord gegooid, en met de punt naar de kade gegaan. Tussen een grieks jacht en een lokaal vissersbootje was nog wel een gaatje voor Madame Curie. Een paar lokale kinderen hielpen me met de lijnen op de punt, en daarna wilde ik de boot strak naar achter trekken met mijn hek anker. En toen bleek dat er geen anker meer aanzat. Hoe kan dit????

Omdat ik een beetje extra ankerketting wilde aan mijn ankerlijn had ik de ankerketting verlengd met een noodschalm. Blijkbaar had ik het niet helemaal goed gedaan, want ik had nog maar een halve schakel over, en geen anker.

Ik kon niet blijven liggen, dus ik heb meteen weer losgegooid en ben de haven weer uitgevaren, en ben net buiten de haven voor anker gegaan.

Zou ik het anker nog kunnen opduiken? Het was inmiddels al behoorlijkschemerig, dus vandaag zou zeker niet lukken. En 4,5 meter diep duiken, dat gaat mij niet lukken. Een duiker huren, wat zou dat kosten. Wat kost een nieuw anker? Uiteindelijk toch maar besloten een nieuw anker te kopen. Het anker was toch wat aan de kleine kant, en ik had niet echt een goed gevoel bij het duiken midden in een haven. En 4,5 meter kan ik zeker niet halen. Het enige wat ik erg jammer vind is dat ik het kasteel net boven Nafpaktos niet heb kunnen bezoeken. Het blijft dus bij een foto op afstand. Morgen koop ik een nieuw anker.
Kasteel op de heuvel boven Nafpaktos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten