Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

donderdag 9 juni 2011

Aanloop Corfu

Na 54 uur zeilen keek ik uit naar het moment dat ik kon roepen: "land in zicht!". Niet dat ik al die tijd geen land gezien had, ik ben namelijk redelijk in de buurt de Albanische kust gebleven, maar het is altijd bijzonder om het eiland van je bestemming voor het eerst te zien. Zo groot was ook mijn teleurstelling. Toen ik Corfu op 10 km had genaderd zag ik het onderstaande.
Corfu
Nog eens kijken, nog eens goed kijken. Nee, Corfu is nog steeds niet zichtbaar!!! Alleen aan de hand van het aantal veerboten en cruise schepen dat ik zag wist ik dat ik in de buurt was. En natuurlijk dankzij de GPS. Het euforie momentje van "land in zicht" heb ik niet gehad, Corfu werd pas zichtbaar toen ik er bijna op gezeild was.

Het grote voordeel van bewolking is dat je wel de meest romantische zonondergang hebt.
Deze lucht maakt een hoop goed!
Ik had gedacht dat het inklaren in Europa eenvoudig zou zijn. Geen oostblok bureaucratie meer, gewoon Europa. Maar ook hierin had ik mij behoorlijk vergist. Toen ik om 22:00 aankwam in de grote haven van Corfu werd ik weggestuurd. "De douane is dicht" werd door iemand uit een hokje naar mij geroepen. Ga maar naar de jachthaven. De jachthaven was nog een aardig eindje varen, maar rond middernacht lag ik afgemeerd. Eerst een heerlijke douche, en daarna heerlijk lang slapen!!!! Tijdens mijn oversteek ben ik elke 15 minuten wakker geworden om zeker te stellen dat ik nog de goed kant op voer, en om te controleren of er geen scheepvaart was. Dus ik keek uit naar een lange ononderbroken nacht. De volgende ochtend werd ik al om 07:00 wakker, dus echt uitgeput was ik niet. Om 9 uur ben ik naar het haven kantoor gegaan om in te klaren. Daar kon  ik natuurlijk niet inklaren, ik kwam van een niet EU land, en de dependance in de jachthaven kon allen schepen die uit Europa kwamen afhandelen. Om een lang verhaal kort te maken, terug gegaan naar de hoofd douane, per bus. Daar geen stempel gekregen omdat ze eerst de boot wilde zien. Uiteindelijk is Madame Curie 3dagen na aankomst pas ingeklaard. Toen de havenpolitie vroeg wanneer ik nou precies was aangekomen, gaf ik aan dat er sprake was van een misverstand, en de drie dagen waren geen enkel probleem!!! Dus de "waarde" van een stempel is in Griekenland een stuk lager dan in Kroatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten