Madame Curie op vakantie

Madame Curie maakt weer een nieuwe reis deze zomer. Om ook de avonturen van deze zomer te volgen klik hier.

maandag 10 oktober 2011

Gibraltar-Fowey

Het vorige berichtje over mijn aankomst is geplaatst door mijn moeder. Ik dacht dat sommigen van jullie zich misschien zorgen begonnen te maken om mij.

Hoe was de oversteek? Nou het was 19 dagen stilte voor de storm, en daarna 36 uur verschrikkelijke storm. Om jullie een idee te geven van de eerste 19 dagen, post ik hier de smsjes die ik aan mijn familie heb gezonden (als ik binnen mobiel bereik was). En het bericht dat ik wilde posten toen ik aan Biskaje ging beginnen. Helaas ging het UMTS grapje niet nogmaals op, omdat Vodafone bleef volhouden dat mijn dongel al in gebruik was!!!!! Grrrrrrr.

16/09
Ben de straat v Gibraltar door! Ik was best zenuwachtig maar het ging perfekt! Gr Margriet

20/09
Passeer nu Cabo de Sao Vincente (zuid hoek Portugal)!Nog 900 mijl. Tot nu toe weinig wind, dus geen record tijd. Alles goed, nog niet zeeziek geweest. Gr M

28/09
Hallo, alles is nog goed. Tot nu toe weinig wind, en 's nachts veel mist. Ben nu bij La Coruna. Net over de helft. Hoop dat tweede gedeelte voorspordiger gaat. Ben niet zeeziek, en slaag erin veel te eten en voldoende te slapen/rusten. Gr Margriet

28/09
Ben meer bij Finisterre dan bij la Coruna! Maar duidelijk voorbij Vigo

28/09
Ga nu met 1.8 knoop. Maar wel 100% de goede kant op! Gr Margriet

28/09(stukje dat ik wilde posten toen ik binnen bereik was, maar ruzie had met Vodafone)
Weer een stukje verder

Inmiddels ben ik weer een stukje verder in mijn oversteek. Vaar nu vlak voor de kust bij La Coruna, en ben dus officieel over de heft van de oversteek!!! Het schiet niet erg op, want er staat bijzonder weinig wind. Ik heb nog geen een keer overwogen om een rif te steken. Meestal ga ik met een slakke gangetje van 1.5 knoop. ’s Nachts valt de wind vaak helemaal weg, en moet ik of op de motor, of accepteren dat ik door de stroming een paar mijl terug wordt gezet. Tot nu toe ongeveer 45 uur op de motor gevaren, vind dat heel acceptabel. Ik heb onvoldoende diesel om de hele tijd te kunnen motoren. Kan ongeveer 100 uur op de motor varen met mijn diesel voorraad. En natuurlijk moet ik wat overhouden om de haven binnen te varen in Fowey.

De afgelopen dagen is het heel mysterieus weer, lage bewolking, geen wind, en mooi gekleurde luchten. ’s Nachts is het heel vochtig, en is er veel mist. Best spannend. Op mijn AIS zie ik dat er op 2 tot 3 mijl afstand een groot schip is, maar als ik buiten sta, zie ik niets!!. De afgelopen dagen ook voorral overdag geslapen, en ’s nachts veel buiten geweest om uit te kijken. Ik ben vooral bang voor vissersschepen, die hebben vaak geen AIS, houden geen uitkijk, en varen wel vrij snel. Tot nu toe 2x bijna een aanvaring gehad met een vissersboot, en beide gevallen was ik gewoon aan dek, maar de vissers hebben mij niet gezien!!! Moest dus zelf op het laatste moment uitwijken.

Tot nu toe ook nog niet zeeziek geweest, maar voor de zekerheid wel aardig wat zeeziekte pillen geslikt. Er staan hier weinig golven, maar de oceaan deining rolt aardig. Binnen word ik dan ook heen een weer geslingerd. Omdat oceaan deining lange golven veroorzaakt rolt Madame Curie langzaam. Ik word dus nergens tegen aan gekwakt zoals het geval was bij eerdere oversteken.

Tot nu toe gezien:
1x walvis
1x schol tonijnen (+/- 30)
3x springende dolfijntjes (+/- 20 per keer)

Alle films en series die ik mee had heb ik bekeken, bijna alle luisterboeken beluisterd, het is tijd om thuis te komen.

Tot ziens in Engeland.

06/10
Heb geen zorgen. Alles goed, alleen wat veel wind. Moest wachten tot wind wat was gaan liggen om haven in te kunnen. Nog 10 mijl. Wel erg zeeziek


Zo als gezegd, de laatste 36 uur waren verschrikkelijk, veel overgeven, hoge golven, ik had de genua gereefd tot een klein stukje, hem vervolgens bak getrokken, en ik ging toch nog 6.5 knoop!!!

Ik ben blij dat ik ben aangekomen, en eigenlijk heb ik nog geen fut om een uitgebreider verslag te typen. Ik ben het eigenlijk zat, ik wil graag thuis zijn. Nog ruim 400 mijl. Ten opzichte van de 5000 die ik al heb afgelegd is het dus nog maar een klein stukje.

Morgen vertrek ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten